30 maj 2011

Håll i er - min första gästbloggare!

Det blir inte roligare än man gör sig en måndag som den här. Så, låt mig presentera Julia Sandström, blivande kulturjournalist som inofficiellt och nu tydligen också officiellt spås en mycket framgångsrik karriär i media-Sveriges toppskikt.

Julia är hon närmast dig.



















"Eftersom jag är för lat för att starta en egen blogg men ändå också vill sammanfatta min första praktikvecka i en punktlista använder jag nu Helenas kommentarsfält för att göra ett slags gästbloggning.
- Om jag någonsin kommer jobba i VK-huset i framtiden ska jag ha en bil.
- Den enda buss som stannar vid VK-huset är 78:an som går mellan Vasaplan och Forslundagymnasiet. Trots att endast två år passerat sedan jag tog studenten kan jag inte låta bli att känna mig lite gammal när jag färdas med denna buss. "Å han ba sa de, å du ba haha å sen ja ba asså drog hem men liksom du ba haha å han ba sen ba asså". Etc.
- I VK-huset har de faktiskt riktigt gott kaffe. Vilket för att komma från mig säger en hel del.
- På City-redaktionen jobbar fyra personer. Men oftast är det bara jag plus möjligen en till som är där.
- Jag hade nog väntat mig lite mer "övervakning". Jag menar, de vet ju liksom inte om jag kan något överhuvudtaget. Men de verkar ta det lite för givet. Tur för dem då att jag faktiskt är sjukt duktig. Kerstin skulle förresten dö lite om hon fick se hur lite det talas om texter på redaktionen.
- På redaktionen används Windows Vista. Jag kunde knappt tygla min inre datanörd som ville ropa ut "OMG LOL WTF N00BS" när jag lade märke till detta, men det verkar gå bra.
- De använder alltid förra numret som mall i InDesign och byter bara ut texterna. Det som inte blivit omgjort på sidorna täcks över med rosa färgrutor "så att man inte glömmer att byta ut nåt liksom".
- Den absoluta höjdpunkten hittills var telefonaren med Eric Amarillo. Sjukt skön snubbe. Och att fota herrshorts till modesidan, förstås.
- Mr tf chefredaktör, JP (jag kallar honom JP här eftersom han med största sannolikhet är en sådan som googlar sig själv med jämna mellanrum) verkar mest fladdra runt och ta det chill, men på något sätt ser han ut att få saker gjorda ändå. Och på något sätt är han min nya idol för det.
- Och nej, man får verkligen INGENTING gjort när man kommer hem. Men är det kul då? Ja, det är det."  
 

Chokladfudgetårta och jordgubbar - Julias bidrag till ett sockersug som sitter i fortfarande, två veckor senare.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar