22 januari 2012

Men vad ska man äta då?

Om jag vill ha mat...

som är jättegod
som är sund
som jag har råd med
och om jag bara vill äta (lite) kött, fisk, fågel och ägg som är producerat på ett hållbart sätt

om jag vill följa säsongerna hyfsat
äta mycket frukt och grönsaker

om jag har en ganska skral (student)matbudget 
och är hungrig ungefär jämt
om magen inte klarar av hur mycket baljväxter och kål som helst
om jag vill äta mindre mängd snabba kolhydrater och mer bra proteiner och fetter
mat som ger mig bra energi och bra näringsupptag
som gärna är ekologisk och obesprutad
helst närproducerad
och som är jättegod, som sagt..

...vad i hela friden ska jag laga och äta då? 

Det här diskussionen för jag ständigt med mig själv, inte minst i mataffären. Sällan slutar det särskilt bra mellan samvetet och plånboken. Jag försöker välja mina strider, men någonstans gnager det lite hur jag än gör. Oj, nu blev det visst en bytta marockanska cocktailtomater mitt i januari. Igen. De smakar knappt tomat, men de var ju så billiga. 

Hur tänker alla andra, undrar jag. Hur tänker ni?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar