20 november 2011

Ett kul knäck (och några av bilderna ni väntat på)


Då ska vi börja med en sliten fras. Tiden går fort när man har roligt. Roligare än - i jobbsammanhang - någonsin och fler intryck än någonsin och ja, det mesta mer än någonsin förutom träning kanske. Jag börjar med att avslöja en av mina (många) inloggningar. Fick den av webbredaktören som tyckte att det passade bra.

Mitt skrivbord i sin rörigaste (fast ganska vanliga) form...

..inhyst i "skrubben", ett rum som mest inhyser gamla Restauratörennummer och bjudkokböcker (som delas ut strax innan jul har jag hört..)

Så där sitter jag och randar. Men det roligaste med ett reporterjobb är förstås, surprise, ändå att vara ute på fältet. Och allra roligast är det när man blir överraskad, när saker är mycket bättre än man någonsin hade föreställt sig. Till exempel i onsdags förra veckan när det var en officiell presentation och lansering av Sveriges elektroniska ambassadkokbok på Utrikesdepartementet. Vem fick åka dit? Jo, det fick praktikanten.

Fast jag kunde inte äta upp allt. 
Efter en presentation där bland andra handelsminister Ewa Björling talade för en internationell publik bestående av hundratals ambassadanställda, bjöds det på "en lättare buffé med smakprov ur kokboken". Yeah right, kanske var detta den mest dignande, vackraste buffé jag någonsin sett. Estetikfröken från kursen tidigare i höstas, är det en sådan upplevelse som kallas sublim? Det liksom stockade sig i halsen, jag blev mätt bara av att titta på det. 
Paul Svensson och White Guides chefredaktör Per Styregård.
Om Paul Svensson, som en av kockarna bakom kokboken, har jag tidigare i min okunskap tänkt att han syns lite för mycket på TV överallt och pratar lite konstigt. Numera är han en klar favorit - trevlig, ödmjuk och rolig och på gott och ont förstås också riktigt medietränad. Här träffade jag även Per Styregård, mannen som lite är gastronomi i svensk media - chefredaktör för White Guide, vinskribent i Dagens Industri Weekend och mycket annat. Och har, så att säga, ett CV som jag skulle vara nöjd om jag uppnådde en fjärdedel av under min livstid. 

Årets mest fantastiska dessert läggs upp à la minute.
Och jag trodde att nyponsoppan på Villa Godthem skulle vinna dessertklassen igår. Men tyvärr Melker Andersson, du fick stryk - kalvdans med åkerbärssoppa, sorbet och färska örter är årets dessert. Helt fantastisk. 

Jag kan rekommendera alla en titt på ambassadkokboken - bilderna är fantastiska, man får lära sig roliga engelska köksglosor och på köpet faktiskt känna sig lite stolt över vårt fina svenska kök. Och på tal om det har jag verkligen inte tid med det här mer nu för idag - är bjuden på söndagsmiddag och ryktet säger att det ska bli rotmos, fläskkorv och stark senap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar