03 november 2011

Då kör vi! Middag för (typ) 30 kronor del 1

Efter en femdagarssvit av kontinuerligt och tämligen luxuöst ätande i Östergötland och Skåne har jag, för att uttrycka sig i klartext, varit så jävla mätt. Igår funderade jag på om jag någonsin skulle vilja äta mat igen. Men nu, efter en helt vanlig arbetsdag i ett ständigt småspringande Stockholm, börjar det bli som vanligt. Det vill säga jag är hungrig typ jämt. Men inte rik förstås.

I kväll blev det vad som numera skulle kunna kallas en sommarfrukostklassiker, uppkommen som en effekt av mitt redigerarjobb på Norrköpings tidningar som innebar att jag hade tillfälle att äta två gånger per dag och på lite konstiga tider. Det gällde att lassa in ordentligt när man fick chansen.


Helenas sommarfrukostomelett
Till 1 portion behövs:
2 stora ägg
2 msk mjölk
Salt, peppar

Ca 1/2 gul eller röd lök 
1/2 paprika i valfri färg
(1/2 tomat)
En näve färsk eller fryst bladspenat
50 g fetaost 
Olivolja
Salt
Svartpeppar
Oregano

Gör såhär: Rör ihop ägg och  med en gaffel. Hacka grönsakerna. Hetta upp olivolja i stekpanna och fräs grönsakerna tills de fått lite färg. Smaka av med kryddorna. Hetta upp olivolja i en annan, mindre stekpanna (22 cm i diameter ca) och häll ner omelettsmeten och sänk värmen. Rör hela tiden! (Det gjorde inte jag i dag, då blir det som en tjock pannkaka bara) När omeletten börjar kräma till sig, häll över grönsakshacket och smula över fetaosten (se den suddiga bilden ovan). Vänd över den "tomma" omelettsidan och stjälp upp på tallrik.

Har legat av mig lite på omelettfronten sedan i somras. För hårdstekt. Får jobba på det.





















Sedan hade jag champagnevinäger på min husmoderliga morots- äppelråkost till det ... Ja vad ska man säga - ibland bara får man grejer som man inte visste att man nog faktiskt ville ha.

Men nu har jag verkligen inte tid med det här längre. Tvättid och bakprojekt. Återkommer om det. Bakprojektet alltså.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar