20 februari 2011

För snål för att slänga gröt

Det som inte blir bröd, det blir kompost. I den ordningen går det allt som oftast hemma hos mig. Bara så att ni vet, alla ni som suttit här och ooh aaah vilket gott BRÖD. Öl, kaffe, gröt, potatis - kan det bli bröd...?

Oftast kan det ju det.



















Det finns vissa likheter mellan min relation till deg och bakning som det gör mellan Solsidan-Fredde och grillning. Med risk för att låta som ett livsstilsmagasin här nu, men någon gång på helgen så kalljäser det i min kyl så det blir färskt bröd till frukost. Det blir i stort sett alltid bra. Jag fattar inte varför inte alla bakar så. Jämt.

Ungefär såhär gjorde jag den här helgen:
Till ca 16 bullar:
15 g jäst
ca 2 dl vatten
2 tsk salt
lite sirap
lite yoghurt (10%)
lite olja
lite sirap
kall gröt (1 dl rågflingor, 2 dl vatten)
avsvalnad skållning på 1 dl vetekross, 1 dl rågkross och 3,5 dl vatten
lika delar fint rågmjöl och vetemjöl tills degen är "lagom"

Gör såhär:
Kör helst degen i degblandare, gärna ganska länge. Jäs 20-30 min. Kavla ut den ca 1,5 cm tjock och stansa ut runda kakor. Nagga med gaffel. Jäs under bakduk i kylen över natten.

Ställ plåten ovanpå spisen medan ugnen går upp i temperatur, 225 grader. Grädda kakorna 12 minuter. Frukost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar