11 september 2011

Den bästa burgaren

Kanske hade de flesta tappat hoppet. Bloggen tog ett oplanerat extralångt sommmaruppehåll till förmån för tids- och energikrävande redaktionellt arbete. När den skulle återuppstå drabbades dess förvaltare av ögonproblem som fortfarande inte tillåter några längre sessioner vid skärmen.

Men jag vill ju så gärna att den ska leva, den här bloggen. Därför lägger jag här och nu, på ren trots, in ett recept på en av mina absoluta favoriträtter, nämligen hemgjorda hamburgare.

Kommenterades "Fin! Som köpes!"
Om inte ordet "episk" hade börjat bli så uttjatat så skulle jag beskriva den som så, burgaren jag fick till igår. Läste dessutom på flera ställen i DN i dag om att grillsäsongen ännu inte är över. Kul, för nej, det är den ju inte, de hårdaste grillar året om (jag känner dem!) men när det regnar funkar även en gammal trogen grillpanna från IKEA om man skulle råka bli sugen på ränder.

Per burgare:
200 gram köttfärs, gärna nöt eller älg
1 vitlöksklyfta, riven eller pressad
1 tsk fransk senap
ca 1 tsk hickoryessens
Salt
Nymald svartpeppar
Ev lite cayennepeppar

Gör såhär: Blanda ihop alla ingredienser med en gaffel. Smaka av. Stek på hög värme i olivolja eller smör en kort stund på var sida.

Dressing:
2 delar avrunnen yoghurt
1 del HP-sås
Finhackad chili efter smak
Salt
Lite citronsaft
Nymalen svartpeppar efter smak

Gör såhär: Blanda, smaka av, låt stå en stund. Servera.

Tillbehör då? Sallad, skivad tomat, skivad lök, lite senap förstås. Ost om man så vill. Och hembakat hamburgerbröd. Här kan man vara olika ambitiös förstås och eftersom jag egentligen har skärmförbud så kommer receptet vid ett senare tillfälle. Såhär i LCHF- och GI-tider kan jag också varmt rekommendera skivad, grillad aubergine som "bröd", vilket är bra mycket godare än det låter.

Inser också att man borde ha en bild på hela härligheten här. Men när maten var klar igår kände jag att ibland bara vill man inte fota allt man lagar. Ibland vill man liksom bara käka varm mat.

1 kommentar:

  1. Jag håller med. Ibland vill man liksom bara käka varm mat! Och jag tror på ditt ord, det måste varit himmelskt gott! :P

    SvaraRadera