03 mars 2011

Om jag var min hemmafru del 2

Man vill ju hellre blogga och dricka kaffe än att städa, diska och tvätta. Men idag gjorde jag en all-in på hemmafrutemat och lagade rotmos till lunch. Så osexigt. Men, ursäkta, så jävla gott det är.
























Mitt rotmos, 2 pers:
kålrot, stor som en stor knytnäve (!)
2-3 potatisar av medelstorlek
2 morötter
Salt
Nymalen vit- och svartpeppar
En skvätt olivolja, gärna fruktig

Gör såhär: Skär rotsakerna i bitar och koka dem mjuka, Mosa med en potatisstöt tillsammans med lite av kokvattnet (har man en hemmakokt fond hemma kan man med fördel ta det istället men det är ju inte alltid man har det!!). Smaka upp med salt, peppar och en skvätt olivolja.


Många tänker kanske på den där blekrosa, pessarliknande fläskkorven man fick i grundskolan när man pratar om rotmos. Eller den där gråa fläskläggen som visserligen är god men också ser rätt tråkig ut efter sina timmar i grytan. Jag åt finskuren lufttorkad skinka och en massa senap till den här gången (jag fattar också att inte alla sitter inne med 6 kilo luftttorkad gris som jag nu råkar göra men det är ett annat blogginlägg) men imorgon måste jag testa en vegetarisk variant med smulad fetaost och bönsallad på cannellinibönor, citron och äpplen.

Apropå (o)sexighet och mat - se till att se reprisen av gårdagens "Vad blir det för mat?"! Då lagade Per Morberg det här och tja.. vad ska man säga. Jag dog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar