25 oktober 2011

Lite schyffersk kvadrupelironi och lite annat


 ”När pappa var ung så åt han sockerkaka till frukost och såg ut som Bruce Lee. Jag äter mungbönor och känner mig som en bakfull Tomas Brolin”.
Och nu är det alltså dags att slå ett slag för Landet Brunsås, denna pärla till program för alla (Svensson-)foodies och alla andra också för den delen. Av någon anledning missade jag hela första säsongen, av ren ignorans tror jag, men den här säsongen har jag suttit klistrad varje tisdag kl 21 och nästan fått ångest när jag inte haft möjlighet att se det ”live”. För det är ju något speciellt, det här med att se ett program när det sänds, ändå.

Jag har just tittat på Schyfferts frukostmonolog (avsnitt 6) för fjärde gången och kan inte sluta garva. Inte heller när Erik Haag plockar fram en mobiltelefon ur Lotta Lundgrens hår. Det är för övrigt hon som gör programmet, kan och vet mest och bäst. Ingen kan någonsin få mig att säga något annat. 

Precis som Peter Haber alltid kommer vara Sunes pappa så kommer Erik Haag alltid vara programledaren i kaninhoppningsommarlovsmorgon 1995. I Landet Brunsås har han väl mest varit den som fått ställa de där dumma frågorna, fått rejält med mjöl i ansiktet och en hel del andra hysteriska saker. Missa inte heller det.

Okej nu känns det som om jag är det där störiga filmsällskapet som sitter där och berättar någon minut i förväg att nu snart snart, vänta kolla, nu blir det jättekul, snart ska man skratta. Men en sak till bara. 

Jag har ju förstås serverat Henrik Schyffert också, på den där tiden när jag var servitris på en fin restaurang på en fin ö. Schyffert hade gigat och ville läsa kvällstidningarna i lugn och ro över en trerätters med vita dukar tillsammans med sin trevliga fru. Vi dukade upp en tvåa på diskreta bord 19 och Schyffert hade jättelånga ben.

Aldrig någonsin har någon brytt sig så lite om vad han åt för så mycket pengar, på den krogen.  Och det var lite skönt, det gav välbehövlig distans till vad jag och mina kollegor ägnade oss åt om kvällarna. Ibland vill man bara äta och det spelar ingen som helst j-vla roll för vederbörande vad det är för färg på plommonen i marmeladen eller varifrån osten kommer. Budskapet ljöd inte rakt ut så att säga, men jag tog det till mig, jag blev en lite servitris den där kvällen, bättre på konsten att känna in var jag hade mina gäster.

Sedan fick jag 400 spänn i dricks från ett väldigt guldigt Corporate Card. 

Sista delen av Landet Brunsås sänds i kväll kl 21.00 i SVT1. Alla avsnitt ligger dessutom kvar på webben fram till 23 november. Det är en order att se dem. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar