12 februari 2011

Superläckert!

Nu ska vi inte helt oväntat om mat. Och väder och vind och vad dyrt det har blitt här i schwei...Umeå.

Jag gick, i hopp om att få lite inspiration och förströelse, i citykärnans matbutiker. Jag hittade en man som lät som Kalsonglägemannen som jag tjuvlyssnade på en lång stund. Sedan hittade jag det här:
























Är det inte läckert?!



















Språkfascisten noterar. Vet ni förresten varför "årets kock cremé fraiche" kostar nästan dubbelt så mycket som vanlig dito? För han har kommit på den briljanta idén att blanda i exklusiva ingredienser som dill, svartpeppar och vinäger! Classy!
















Lite lektyr. Jag blev så himla lässugen, tänk en hel tidning med bara nyandliga reportage om massa fenomen som man inte förstår.



















...och så en produkt som jag ändå måste prova någon gång, och som faktiskt påminner mig om varför jag ändå någonstans älskar Norrland.

Jag köpte faktiskt ingenting i den här affären. Däremot gick jag till en annan affär och köpte precis de sakerna jag alltid köper och kände mig precis lika ridgid som vanligt. Just nu står - surprise - ännu en improviserad deg på jäsning, fullproppad med majskorn, durum och råg. Om det blir bra kan det hända att receptet dyker upp inom kort.

1 kommentar: